Najavljeni Zakon o obaveznom eRačunu ka javnim preduzećima, koji bi trebao na snagu stupiti od 1.7.2021.godine, pokrenuo je mnogo pitanja o digitalizaciji poslovanja u Srbiji nasuprot drugim zemljama u regiji, ali i otkrio pojedinosti iz domaće prakse u kojoj uprkos sporijem prihvatanju zakonskih obaveza koje nam je postavio zakonodavac u skladu sa regulativom Evropske unije i usvojenim standardima iz te oblasti.

Infrastruktura za razmenu

Elektronski račun najraširenija je elektronska isprava u svetu i zbog toga mu pripada središnja uloga u razvoju digitalnog poslovanja.  Uvođenjem Zakona o obaveznom eRačunu u javnim preduzećima dodatno će se osnažiti procesi opšte digitalizacije preduzeća u Srbiji.

Iako se u Srbiji eRačun počeo uvoditi u poslovanje malo kasnije nego u razvijenim zemljama EU, već sada prosečni broj eRačuna koji prođe kroz servis Moj-eRačun prelazi cifru od 10.000 na mesečnom nivou.

U susret Zakonu o obaveznom eRačunu, servis Moj-eRačun več duže vreme organizuje webinare i edukacije na temu samog upoznavanja sa servisom, njegovim funkcionalnostima i implementacije u svakodnevno poslovanje.

Jednostavnost

Razlozi za jednostavnost i pogodnosti koje servisom eRačuna uživaju podjednako pošiljalac i primalac za razliku od nekih drugih poslovnih procesa koji zahtevaju znatna ulaganja u sopstvenu IT infrastrukturu, korisnost eRačuna vidljiva i u mikropreduzećima, malim i srednjim preduzećima čak i ako se ne koriste nekim od vodećih ERP sistema, nego svoje račune izrađuju u Wordu ili Excelu, a onda ih putem informacijskog posrednika dostavljaju kupcu. U procesu koji traje samo nekoliko sekundi eRačun do primaoca stiže u vizuelnom i formalnom obliku spremnom za automatsku obradu, što eliminiše nekorisne poslovne procese prekucavanja i fizičkog slanja računa. Danas je osim eRačuna u Srbiji omogućena razmena i drugih oblika eDokumenata, poput eOdobrenja i eZaduženja, što potpuno menja sliku preduzeća kakva smo dosada poznavali, ali i visinu troškova koje imaju, a koji se smanjuju potpunom digitalizacijom. Najveće globalne kompanije veliki deo zasluga za svoj uspeh duguju upravo digitalizaciji poslovanja koje im je u kraćem vremenu omogućilo da eliminišu nepotreban rad i troškove koji proizlaze iz takvih zastarelih procesa, kojim svako preduzeće trenutno profitira.

Nesporna potreba

Prelomni trenutak za potpunu digitalizaciju poslovanja preduzeća u Srbiji, već započet uvođenjem elektronskih obrazaca, internet bankarstva, pa i razmene informacija elektronskom poštom, upravo će biti sistemsko uvođenje eRačuna i drugih elektronskih knjigovodstvenih isprava u poslovanje.

Taj proces znatno podržava i sama Evropska unija, ističući da su troškovi obrade eRačuna znatno manji u odnosu na troškove obrade tradicionalnog papirnog računa, a značajno se više štedi potpunom digitalizacijom poslovnog procesa od nabavke do isporuke, kraćim rokovima obrade računa, te ubrzanjem naplate.

Nadalje, eRačun omogućava i kvalitetnije upravljanje finansijskim poslovanjem što povoljno utiče na povećanje produktivnosti zaposlenih, odnosno garantuje savremene načine poslovanja i visoku konkurentnost upravo iskorišćavanjem svih prednosti savremene tehnologije.